چهاردهمین کنفرانس یادگیری الکترونیکی با سحنرانی وزیر علوم و قرائت بیانیه به کار خود پایان داد

چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی که در روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفند به میزبانی موسسه   آموزش عالی مهرالبرز و با همکاری انجمن یادا و کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی برگزار شده بود  با سخنرانی وزیر محترم علوم تحقیقات وفناوری جناب اقای دکتر غلامی  و قرائت بیانه ده بندی به کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه این کنفرانس پس از معرفی مقالات و دستاوردهای برتر پژوهشی این دوره و سخنرانی پرفسور علی اکبر جلالی رییس کرسی یونسکو در یادگیری الکترونیکی و دکتر ستار هاشمی، معاون وزارت ارتباطات ، از پیشگامان حوزه یادگیری الکترونیکی آقایان دکتر عباس بازرگان، دکتر احمد کاردان،مهندس نصرالله جهانگرد، حجت الاسلام حمید حسینی به واسطه زحمات و تلاشهایشان طی سالهای گذشته درحوزه یادگیری الکترونیکی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

پس از آن وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بیان اینکه دانشگاهها و موسسات ما در دوران شیوع کووید ۱۹ علی رغم ناگهانی و غیرقابل پیش بینی بودن این واقعه تلخ، آمادگی موفقیت آمیزی به ویژه با بهره گیری از فناوری و آموزش الکترونیکی از خود نشان دادند خاطر نشان کردند دستاوردهایی که در این دوره به دست آمد سرمایه ارزشمندی است برای سالهای آتی می تواند زمینه مناسبی برای رشد این حوزه باشد.

دکتر منصور غلامی در ادامه برگزاری کنفرانس یادگیری و یاددهی الکترونیکی را فرصتی مغتنم برای رفع کاستیها و نیازهای آموزش در بستر مجازی می باشد. اینکه موسسه آموزش عالی مهرالبرز که از قعالان حوزه آموزش الکترونیکی است وظیفه برگزاری این کنفرانس را بر عهده گرفته است قابل تقدیر است که بتوانیم آموزش را همگام با مسیر تحولات فناوری به پیش ببریم.

در پایان این مراسم پس از جمع بندی پایانی هیات رییسه آن دکتر ابیلی، دکتر صفوی و دکتر امین صالحی، دکتر رحیم عبادی، دبیر کنفرانس بیانیه پایانی را قرائت نمود که بندهای مهم آن یدین شرح بود:

توسعه آموزش و یادگیری الکترونیکی در دوران اپیدمی کرونا در عین حال که موجب حفظ انسجام بخش آموزش کشور شد، یک فرصت بی نظیر برای شناخت و گسترش یادگیری الکترونیکی و تحول در بخش آموزش کشور واثربخشی بیشتر آن را فراهم کرده است این فرصت را باید مغتم شمرد وبرکیفیت واثربخشی یادگیری الکترونیکی به عنوان یک نظام یادگیری ویاددهی پیشرو تاکید نمود.

وجود دو دهه تجارب آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران در زمینه راه اندازی دوره ها، تاسیس موسسات آموزش عالی الکترونیکی غیردولتی  ،مراکز تخصصی آموزش الکترونیکی دردانشگاههای کشور،   برگزاری کنفرانس ها وتاسیس انجمن یادگیری الکترونیکی ، تاسیس کرسی آموزش ویادگیری الکترونیکی  نقش مهمی در موفقیت بکارگیری آین بستر در طول دوران پاندمی کرونا داشت. لذا با توجه به تحولات آینده فناورانه تداوم و استمرار آن ضروری است.برهمین اساس ازوزارت علوم درخواست می شود که نسبت به تدوین استانداردها ، الزامات ، ظرفیت های قانونی برای رشد وتوسعه یادگیری الکترونیکی بیش ازگذشته اهتمام ورزد ودرواولوبت برنامه ها واقدامات خود قراردهد.

از همه سیاستگزاران و تلاشگران حوزه اموزش و توسعه زیر ساخت فناوری کشور  برای مدیریت شرایط فعلی اموزش کشور وبهره مند نمودن نهادهای آموزشی ازسیستم یادگیری الکترونیکی  تشکر ویژه داریم. درعین حال برضرورت حمایت ملی از این نواوری آموزشی که می تواند به رشد وارتقاء امر یادگیری بیانجامد تاکید می نماییم.

لزوم درک تحولات اینده و برنامه ریزی بهتر برای اینده باید در نگاه و برنامه ریزی همه مسئولان متبلور شود. تاکید ویژه جناب آقای دکتر جهانگیری معاون محترم اول ریاست جمهور در افتتاحیه این کنفرانس مبین توجه ویژه به این مهم می باشد. بدیهی است انتظار می رود توصیه های معاون محترم اول ریاست جمهوری برای همه نهادهای کشور به ویژه برای آموزش عالی مورد توجه وعمل قرارگیرد.

ضمن تشکر ازحضور وراهنمایی وزیر محترم علوم درکنفرانس ، ازایشان به عنوان رئیس شورای گسترش آموزش عالی  درخواست می گردد ضمن تسریع در تدوین وتصویب نظامنامه جامع یادگیری الکترونیکی با مشورت کارگروههای تخصصی وموسسات آموزش عالی الکترونیکی ، انجمن  علمی یادگیری الکترونیکی ایران ودانشگاههای کشور  نسبت به تدوین سیاست ها ومقررات حمایتی وتوسعه ای اهتمام ویه بعمل آید.

گرچه اشنایی و دانش همگان در حوزه یاددهی و یادگیری الکترونیکی بسیار بیش از گذشته شده اما هنوز اغلب کسانی که  در این بخش  در امر یاددهی و یادگیری حضور دارند دانش کافی از ابزار ها و روشها ندارند وتامین وتربیت نیروی انسانی متخصص ازنیازهای ضروری کشور است ضمن تشکراز تلاش های معاونت محترم آموزش  درتصویب رشته یادگیری الکترونیکی درمقطع کارشناسی ارشد ، تدوین سرفصل های درسی ورشته های تحصیلی یادگیری الکترونیکی درمقاطع کارشناسی ودکتری مورد تاکید وانتظار می باشد

تقویت و حمایت از توسعه فعالیتهای بخش خصوصی در آموزش مبتنی بر بستر الکترونیکی و استانداردسازی فعالیتهای یادگیری الکترونیکی در آموزش کشور و اولویت بخشیدن به رشد وارتقاء موسسات آموزش عالی الکترونیکی غیردولتی اتخاذرویکرد حمایتی وتوسعه ای ضروری می نماید.

حمایت از دانشگاه ها برای توسعه سیستم یادگیری الکترونیکی اثربخش با تاکید بر تامین زیرساخت، سامانه های آموزشی یادگیری، تولیدمحتوی چندرسانه ای، توانمندسازی اساتید و دانشجویان و کارکنان دانشگاه بسیار ضروری خواهد بود.

ازالزامات ارائه خدمات آموزشی باکیفیت برای دانش آموزان ودانشجویان تامین زیرساخت مناسب به ویژه درمناطق محروم وکم برخوردار ودسترسی مناسب برای همه علاقه مندان به امر یادگیری ، ضمن تشکر ازخدمات دولت وحضور نماینده محترم رئیس جمهور ومعاونت محترم وزارت فناروی اطلاعات درکنفرانس دراین خصوص انتظار می رود نسبت به اولویت بخشیدن تامین زیرساخت برای نهادهای آموزشی به ویژه دانشگاهها تمهیدات لازم اندیشیده شود

بهره مندی از نتایج مقالات و نشست ها و توصیه های کنفرانس، انجمن یادا و موسسات تخصصی و کارگروه تخصصی مهم است. متولیان بخش  آموزش در کشور حتما توجه دارند  که یادگیری الکترونیکی یک حوزه تخصصی است و باید بانگاه حرفه ای و تخصصی از دانش و مشاوره متخصصان استفاده شود.

باشد که با قدر فرصت امروز، فردایی پردستاوردی را در حوزه یادگیری الکترونیکی رقم بزنیم.