معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جذب دانشجویان بینالمللی بر بستر آموزش الکترونیکی یکی از موضوعات مهم در عرصه اقتصاد آموزش در دنیا است و ما نباید از این موضوع غافل شویم.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، مجتبی خاکی صدیق امروز – سه شنبه – در همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: ما در آموزش عالی نیاز به بازنگری قوانین آموزشی، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و استفاده از شیوه های نوین در آموزش هستیم.
وی با بیان این که کرونا میتواند تبدیل به فرصت شود و دانشگاهها دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب کنند، ادامه داد: نظام آموزشی پیش از بحران کرونا و ورود به آموزش مجازی بسیار غیرقابل انعطاف و به شدت سنتی بود و تمایل به تغییر نیز یا دیده نمی شد یا بسیار کند بود.
معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: طبق سوالی که یونسکو از تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از سراسر دنیا کرد مبنی بر این که آیا کرونا دانشگاه شما را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر؟ فقط یک دانشگاه در آفریقا اعلام کرد که تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته است.
خاکی صدیق یادآور شد: ۱۰ درصد دانشگاه ها اعلام کرده بودند تحت تاثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه داشته اند، ۳۰ درصد اعلام کرده بودند که دانشگاه نیمه باز است و ۵۹ درصد تمام فعالیت های خود را تعطیل کرده بودند. همچنین ۶۷ درصد اعلام کردند که ما آموزش مجازی را دنبال کرده ایم.
وی با یادآوری این که دانشگاه های ایران جزو گروهی است که آموزش مجازی را دنبال کرده است، تصریح کرد: نیاز است آسیب های ناشی از کرونا را به حداقل برسانیم، کاستی ها را جبران کنیم، دانشگاه ها را به سمت آموزش مجازی سوق دهیم و تداوم آموزش مجازی را در صورت ادامه کرونا در دستور کار قرار دهیم.
وی ادامه داد: در زمان بحران کرونا با توجه به شرایط، اختیاراتی به دانشگاه ها داده شد و دانشگاه ها تنفیض اختیار شدند و هر کدام از آنها نسبت به امکانات، بافت فرهنگی و جمعیت نسبت به آموزش مجازی تصمیم گیری کردند زیرا نمی توان با یک نسخه واحد در خصوص این تعداد موسسه آموزشی تصمیم گیری کنیم.
امکان آموزش حضوری در ترم آینده وجود ندارد
معاون آموزشی وزیر علوم همچنین گفت: آموزش مجازی در دوران کرونا یک کار تیمی بود که همه توانستیم به خوبی آن را انجام دهیم. همچنین در حوزه امتحانات نیز دانشگاه ها بسیار خوب عمل شد. در سال تحصیلی آینده، محوریت با آموزش الکترونیکی است که ترکیبی از مجازی و حضوری یا به طور کلی مجازی است و امکان آموزش حضوری وجود ندارد.
خاکی صدیق تصریح کرد: ما با توجه به تجربه ۶ ماهه سه اقدام را باید انجام دهیم این که پس از گذشت از کرونا، یادگیری الکترونیکی و آموزش ترکیبی را در آموزش عالی تدوین کنیم و به سمت آموزش الکترونیکی به صورت گسترده تر با ارایه مدرک رسمی برویم. همچنین در دوره های خاص حرفه ای یادگیری الکترونیکی را وارد کنیم.
وی به چالش هایی که در آینده پیش روی آموزش مجازی است، اشاره کرد و گفت: انتظار می رود کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کند و بخشی از آن مثل دسترسی به اینترنت توسط نهاد مربوطه تقویت شود. همچنین ارایه مطالب و محتواهای خوب و تعاملی که در بستر الکترونیکی صورت می گیرد، کیفیت بهتری داشته باشد و در نهایت نیاز است عملکرد دانشگاه ها در آموزش مجازی ارزیابی شود.
معاون آموزشی وزیر علوم همچنین اظهار داشت: نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم انجام شود که در ترم گذشته به این موضوع کمتر توجه شد، چالش دیگر این که جذب دانشجویان بین المللی بر بستر آموزش الکترونیکی است که یکی از موضوعات مهم در زمینه اقتصاد آموزش در دنیا است و ما نباید از این موضوع غافل شویم. زیرا کرونا می تواند تبدیل به فرصت شود که دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب کنیم.
همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ با مشارکت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن علمی یادگیری الکترونیکی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از ۲۱ تا ۲۳ مردادماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار می شود.
افتتاحیه این همایش با حضور خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، مجتبی شریعتی نیاسر رییس کارگروه آموزش عالی در دوران کرونا، فرهاد یزدان دوست رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ناصر مزینی دبیر علمی همایش و علی اکبر صفوی رییس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران برگزار شد.